Minpension.se ger dig helhetsbilden

Hur blir min ekonomi som pensionär? Den frågan har nog de flesta ställt sig, men med pension från flera olika håll kan det vara svårt att få grepp om helheten.
På minpension.se får du en samlad information, som innehåller både den allmänna pensionen, din tjänstepension och ditt privata sparande, om du har sådant.

Kyrkans pension ett av cirka 30 pensionsbolag som skickar information till minpension.se, en webbplats där alla som har arbetat och tjänat in pension i Sverige kan registrera sig och se hela sin pension.

För att komma igång med Min pension loggar du in med e-legitimation, bankID eller en personlig kod från Pensionsmyndigheten. Minpension.se kontrollerar då med alla anslutna pensionsbolag, om du har någon intjänad pension hos dem, och när uppgifterna är sammanställda kan du se dina pensionspengar uppdelade på pensionspyramidens tre block – allmän pension, tjänstepension och eget sparande.

– Här ser du helheten och kan även kontrollera så att alla tjänstepensioner från ditt arbetsliv finns med. Om någon saknas kan det vara så att det behövs en fullmakt för att den försäkringen ska synas. Du kan också själv lägga till uppgifter som fattas, säger Sylvia Edler, försäkringsadministrationsansvarig på Kyrkans pension.

Prova olika alternativ

När alla dina försäkringar är på plats kan du göra en pensionsprognos och få en bild av hur stor din pension blir om du väljer att gå tidigt i pension – och hur den påverkas om du jobbar kvar något år extra.

– Du kan välja olika alternativ och prova dig fram till hur du bäst lägger upp ditt pensionsuttag. Vissa försäkringar är livsvariga och andra är tidsbegränsade. Här kan du se hur olika utbetalningstider påverkar din totala pension. Du kanske har två olika försäkringar med femårigt uttag, blir det bäst att ta dem samtidigt eller kanske efter varandra, säger Sylvia Edler.

Pensionsprognosen visas som ett diagram och i en tabell, där du ser hur stor din pension blir per månad beroende på vid vilken ålder du väljer att börja plocka ut den.

Se till helheten när du väljer utbetalningstid

När det är dags att gå i pension väljer du under hur många år din avgiftsbestämda tjänstepension ska betalas ut. De fyra alternativen är livsvarigt, 15, 10 eller 5 år. Alternativet livsvarigt innebär att du får en pensionsutbetalning varje månad resten av livet. Väljer du i stället exempelvis 5 år, så blir månadsbeloppet högre men efter 5 år är pengarna slut och utbetalningarna upphör.

Utgå ifrån din livssituation när du gör valet. Hur mycket pengar behöver du varje månad? På www.minpension.se kan du räkna på hur stor din totala pension blir beroende på vilket val du gör.

Hur stor blir min tjänstepension?

Du vet väl om att du hittar det aktuella värdet på din tjänstepension på Mina sidor?

För att minska vår påverkan på miljön har vi valt att inte skicka ut värdebeskedet på papper. I värdebeskedet kan du se hur mycket pension du hade tjänat in vid årsskiftet och få en prognos på hur stor din tjänstepension blir vid 65 års ålder.

Du loggar enkelt in med e-legitimation eller bankID.